arrow_drop_up arrow_drop_down

Werkdruk en werkstress

WERKDRUK

 

Werkdruk heeft te maken met tijd en deadlines. Het gaat om de mate waarin er druk is om bepaalde taken binnen een bepaalde tijd af te krijgen. Een té hoge werkdruk ontstaat wanneer het niet lukt taken of doelstellingen binnen de beoogde tijd op de leveren. Je hebt dus teveel te doen in te weinig tijd. En dat kan leiden tot werkstress.

 

Een te lage werkdruk komt een stuk minder voor. Te weinig te doen en al het werk op z’n elfendertigste kunnen doen kan ook zorgen voor werkstress. Je spreekt dan van een bore-out. Mensen vervelen zich letterlijk te pletter.

 

 

WERKSTRESS

 

Dit gaat om hoe je reageert op werkdruk. Maar waar de oorzaak van werkdruk tijdgebonden is, heeft werkstress vaak meerdere oorzaken. Werkstress hoeft niet persé te ontstaan door alleen te hoge (of lage) werkdruk. Het kan ook ontstaan door bijvoorbeeld:


* Ruzies op het werk of pesten op de werkvloer

* Het werk niet aankunnen omdat het te moeilijk is of omdat je in het diepe ben gegooid

* Onduidelijkheid, wat wordt er nou precies van je verwacht?

* Problemen in de thuissituatie, bijvoorbeeld gezin met jonge kinderen draaiende houden, scheidingen, mantelzorg

* Geen nee kunnen zeggen en alles zelf willen doen

 


WIE HEEFT WERKSTRESS?

 

Wie loopt er de meeste kans op werkstress? Dat zijn vooral mensen met deze kenmerken:

 

Perfectionisten

Mensen die het werk voor 100%, liever nog beter, willen doen. Dit zijn de ‘control-freaks’. Niemand kan het beter dan zij, daarom geven ze ook liever niets uit handen. Dit werkt vertragend en stressverhogend. Wanneer is iets goed genoeg, en hoe houd je alle ballen in de lucht, ook privé? 

 

Pleasers

Mensen die geen ‘nee’ kunnen zeggen, die andere mensen altijd willen helpen. Daar wordt vaak misbruik van gemaakt. Deze mensen zijn heel loyaal aan het bedrijf en cijferen zichzelf weg. Met al die extra taken komt het eigen werk makkelijk in het gedrang, waardoor overwerk eerder standaard dan uitzondering wordt. Hulp vragen is lastig, omdat ze anderen niet lastig willen vallen met hun sores.

 

Workaholics

Dit zijn superambitieuze mensen die een glansrijke carrière najagen en tot het uiterste gaan. Er moet altijd gepresteerd worden, alles wordt gedaan met het oog op de toekomst. Regelmatig rust nemen is hen vreemd, hard gewerkt moet er worden, zonder rem. Daarom wordt het risico op het zichzelf over de kop werken steeds groter.

 


MOGELIJKE GEVOLGEN WERKSTRESS

 

Stress is tot op zekere hoogte goed voor je. Je presteert net iets beter. Maar als stress maandenlang aanhoudt, wordt het een aanslag op je lijf. Als je meer te verwerken krijgt dan je kunt verdragen, als je geen tijd krijgt of neemt, om rust te nemen, dan kan stress je hormoonhuishouding ontregelen. Je krijgt dan allerlei lichamelijke en psychische klachten. Dat merk je aan een slechte concentratie, oververmoeidheid, piekeren en een kort lontje. Je raakt langzaam overspannen.

 

Als je deze signalen niet serieus neemt, kan overspannenheid overgaan in een burn-out. Als je langer dan zes maanden je overspannenheid verwaarloost, krijg je te maken met een burn-out. Meestal heeft je omgeving dit eerder door dan jij. Er ontstaat een soort kortsluiting tussen je fysiek en je verstand. Je lichaam is letterlijk uitgeput en dat vertaalt zich in klachten als angst- en paniekklachten. Het herstel hiervan kan wel jaren duren en je komt nooit meer terug op het niveau van vroeger.

 

 

INVLOED OP WERKSTRESS

Hoe men omgaat met werkstress verschilt per persoon. Waar de een het gevoel heeft ten onder te gaan aan alles wat er op hem of haar afkomt, gaat de ander de problemen fluitend te lijf. Vaak heeft dit te maken met de mate waarin je zelf invloed kunt uitoefenen op de situatie.

 

STOP JE ENERGIE NIET IN ZAKEN WAAR JE GEEN INVLOED OP HEBT

 

Dat scheelt een hoop kopzorgen. 

 

Bij onze trainingen leer je goed onderscheid maken tussen wat belangrijk is en wat niet. We helpen je bij het maken van keuzes. Dat houdt in: Focus op wat belangrijk is, en ‘nee’ zeggen tegen alles wat je daarvan afleidt. 

 

Neem eens een kijkje bij onze cursussen

Of bel ons: 06-1946 4430 en vraag gerust meer info.

We gebruiken cookies