Always on cultuur

De 'Always on' cultuur

De ‘Always on' cultuur komt uit de marketing waarbij je altijd in het (achter)hoofd van jouw potentiële klant zit. Wanneer ze zover zijn dat ze een oplossing willen voor hun probleem, bellen ze jou. Zo werk je aan een constante flow van leads en kun je je bedrijf laten groeien. Dat betekent dus ook dat jij zelf constant 'aan' staat.

Always on en thuiswerken

Maar: De Always on cultuur in verband met het thuiswerken of hybride werken slaat nu op collectieve norm binnen je team of organisatie, dat je altijd en overal beschikbaar moet zijn voor het werk. Ook als dit niet expliciet is vermeld. In dit geval heeft de always-on cultuur  een negatieve invloed op de balans en het welzijn van medewerkers. Medewerkers voelen het als een sociale verplichting ook bereikbaar te zijn voor het team buiten werktijden. Dit voelt anders dan wanneer ze uit eigen beweging nog iets doen op hun smartphone. De vervaging van de grens werk-privé geeft het gevoel dat je nooit meer 'vrij' bent. In extreme gevallen, dus wanneer men nooit meer rust neemt, kunnen stresslevels zo hoog oplopen dat dit uiteindelijk leidt tot een burn-out.

Reactie plaatsen