stress of burnout
Werkdruk
Siok-Lian Sih
Werkdruk
02/08/2024
3 min
0

Overweldigd door werkstress? Ontdek het verschil tussen burn-out en overspannenheid in een Chaotische Wereld

02/08/2024
3 min
0

In onze hyperactieve wereld waar strakke deadlines eerder norm dan uitzondering zijn, is het niet vreemd je soms overweldigd te voelen. Alsof je het leven als een wervelwind aan je voorbij ziet razen. Maar hoe weet je of je gewoon een pittige dag hebt, of dat er meer sluimert onder de oppervlakte? Wanneer moet je signalen van voortdurende werkstress serieus nemen? Daar gaan we in dit blog dieper op in.


Burn-out: Modeziekte of serieuze werk gerelateerde Stress

Burn-out werd vroeger vaak afgedaan als een trendgevoelige aandoening, een modeziekte van de moderne tijd. Zelfs nu, anno 2024, wordt burn-out door de WHO nog steeds niet erkend als officiële ziekte. Toch wijzen statistieken uit dat een aanzienlijk aantal mensen over de hele wereld te maken heeft met burn-outproblemen en artsen stellen toch de diagnose burn-out. In 2022 bij 1,5 procent van de werknemers in de leeftijd van 18-34 jaar volgens het rapport van TNO. Of het nu officieel erkend is of niet, heel lang overbelast worden, leidt tot allerlei klachten. 




Stress door diverse oorzaken

Hoewel stress op het werk een grote rol speelt in het ontstaan van een burn-out hoeft de oorzaak van overbelasting niet per se in het werk gezocht te worden. Vaak is het een opeenstapeling van heel diverse problemen bij elkaar opgeteld. Een echtscheiding, schulden, mantelzorg, of al deze drie samen in combinatie met een drukke baan kan de trigger zijn. 

  

Het Verschil met Overspannenheid

Een belangrijk onderscheid tussen burn-out en overspannenheid is de duur van de klachten. Bij overspannenheid duren de symptomen over het algemeen niet langer dan 6 maanden. Als de stressklachten echter langer aanhouden en blijven verergeren, dan kan er sprake zijn van een burn-out. Dit onderscheid is van cruciaal belang bij het stellen van een juiste diagnose en het bepalen van de juiste behandelingsmethode.


Als jij niet stopt, stopt jouw lijf uiteindelijk jou

Stop jij met werken als je je gestrest voelt? Waarschijnlijk niet. Eerder zet je nog een tandje bij. Vaak zie je zelf een burn-out helemaal niet aankomen. Je luistert niet naar de goedbedoelde zorgen die collega's uiten over het feit dat jij steeds over je grenzen gaat. Misschien bij jij net één van die mensen die heel hard tegen een muur aan moet lopen voor ze inzien dat ze verkeerd bezig zijn. Daarom neemt je lijf uiteindelijk de beslissing voor jou met bijvoorbeeld plotselinge hartkloppingen, een black-out, druk op de borst, een te snelle hartslag of het gevoel van flauwvallen. Allemaal signalen van je lijf. 

  

Symptomen van een Burn-out:

Je voelt je uitgeput, maar is het nu gewoon een "maandagmorgen-gevoel" of iets ernstiger? Als je onderstaande symptomen eens nader onder de loep neemt:

  1. Chronische Vermoeidheid: Als je je voelt alsof je al een marathon hebt gelopen voordat de dag begint, zou het meer kunnen zijn dan alleen een ochtendhumeur.
  2. Cognitieve Problemen: Het lukt je niet meer je te concentreren. Als je meer tijd besteedt aan het staren naar je computerscherm dan aan werkelijk productief zijn, is er misschien meer aan de hand. 
  3. Veranderingen in Slaappatroon: Als in slaap komen of doorslapen maar niet lukt, of je veel te vroeg wakker wordt, zou dat een signaal kunnen zijn.
  4. Emotionele Uitputting: Als je blijft staren naar je koffiemok en je afvraagt waar je levensvreugde is gebleven,  is het misschien tijd om dieper te graven.
  5. Fysieke Symptomen: Hoofdpijn, spierpijn, maagklachten, vaker ziek zijn met vage klachten zonder aanwijsbare  oorzaak - als je hier dagelijks mee te kampen hebt, zou het niet zomaar een "off-day" kunnen zijn.
  6. Terugtrekking uit Verplichtingen: Als het je de grootste moeite kost om jezelf uit bed te slepen voor werk of sociale verplichtingen, is het moment aangebroken om te onderzoeken waarom.
  7. Onverschilligheid: Als je merkt dat je nergens meer enthousiast over bent, ook niet over de dingen waar je vroeger blij van werd. Als je betrokkenheid afneemt, je cynisch en verbitterd raakt, is dat een duidelijk signaal dat er meer aan de hand is. 


Aanstellerij of Echt Probleem?

Als je voorheen dacht: "Misschien stel ik me gewoon aan?" maar je herkent je toch wel in een aantal punten, dan zijn hier nog een paar adviezen om te overwegen:

  • Zelfreflectie: Niet altijd even makkelijk om eerlijk te zijn tegen jezelf, maar neem een moment om echt te evalueren hoe je je voelt, zonder oordeel. 
  • Professionele Hulp: Een beetje hulp kan nooit kwaad. Een professional kan je helpen om de chaos in je hoofd te ontwarren en te bepalen of er meer aan de hand is dan alleen de alledaagse stress.
  • Zelfzorg: Een populair woord vandaag de dag, maar zelfzorg is geen teken van zwakte. Eerder van intelligentie. Neem de tijd voor jezelf en ontdek wat jouw batterij weer oplaadt.

 

 Concluderend

Te midden van deze wirwar van werkstress is het belangrijk om niet te snel te oordelen. Misschien is het gewoon een intense periode, maar misschien is het ook meer dan dat. Het erkennen van wat er echt aan de hand is, is de eerste stap naar herstel.

 Denk je nu: “Het is gewoon een intense periode”, maar heb je wel behoefte om de juiste prioriteiten te stellen en meer gestructureerd te werken? Kijk dan hier.

 Of denk je: “Maar het is meer dan dat” en heb je behoefte aan meer 1-op-1 coaching? Klik dan hier. Ik zie je graag in een persoonlijk gesprek.

 

Warme groet,

Siok  

Reacties
Categorieën