Wat houdt een onderbreking precies in? Dat is gestoord worden tijdens een activiteit. Het gaat om onverwachte verstoringen. De onderbreking kan leuk of minder leuk van aard zijn. Of wel of niet context-gerelateerd. Het zorgt er in ieder geval voor dat iemand stopt met de activiteit waar hij mee bezig was.
Onderbrekingen zijn contra-productief
Op de werkvloer worden onderbrekingen als contraproductief gezien. Het duurt ongeveer 15 minuten voordat men weer terug is op het niveau van diepe concentratie. Hoe complexer de taak, hoe langer het duurt daar weer volledig terug op in te zoomen. Het kost tijd om je te concentreren. Of gaat het sneller?
Stress en frustratie
Het onderzoek van wetenschapper Gloria Mark (et al) liet andere resultaten zien. Mensen die een minuut gestoord werden tijdens het werk gingen vervolgens sneller werken om de ‘verloren’ tijd weer in te halen. Het uiteindelijke tijdverschil maakt niet significant veel uit. En of de onderbreking nou context-gerelateerd was of niet, maakte ook niet veel verschil. Ook de kwaliteit van het werk bleef redelijk hetzelfde. Een mailtje werd bijvoorbeeld korter, maar er stonden geen tikfouten in. Wat de onderbreking dan wel veroorzaakte? Stress en frustratie.
Harder werken
Want wat gebeurde er? Proefpersonen gingen harder werken om de taak toch op tijd af te krijgen. Daardoor raakten zij meer gefrustreerd en ondervonden ze meer stress. Het uiteindelijke verschil in tijd werd daardoor niet veel langer dan die minuut onderbreking. Het verschil uitte zich vooral in een slecht humeur.
Kantoor en thuis
Voor de corona werd geadviseerd om complex denkwerk juist thuis te doen (mits de thuissituatie natuurlijk rustiger was dan op kantoor). Nu tijdens de corona alle gezinsleden thuis zitten, vlucht men liever naar een leeg kantoor om daar nog wat gedaan te krijgen. Wat in beide situaties helpt is: Rust, stilte en structuur.
En dat doe je door:
Tijd en ruimte afbakenen. Op dit tijdstip ga ik dit en dat doen, en wens ik niet gestoord te worden. Ik zet daarbij mijn telefoon uit en doe de deur dicht.
Duidelijke afspraken maken met collega’s en huisgenoten Niet te lange tijdsblokken maken
Er is veel meer over te vertellen. Wil je meer weten? Neem dan een kijkje bij onze cursussen