arrow_drop_up arrow_drop_down

Stress van thuiswerken

Corona week 4

Ik loop door het huis.
Alle deuren zijn gesloten.
Eén zit in een Google Hang-out, twee anderen zijn bezig in Teams, en ik ben gewoon online.
Straks zien we elkaar bij de lunch.
Ik moet zeggen, na bijna 4 weken met z’n allen thuiswerken zit de structuur er wel in.

Nu werkte ik zelf al veel van huis uit. Volgens het CBS zijn vier op de tien werkenden al gewend vanuit huis te werken.

Voor mij is de grote verandering dat mijn routine, niet meer mijn routine is.
Zat ik in een flow, kon ik doorgaan tot het af was. Nu werk ik in veel kortere blokken.

 

Maar voor veel mensen is thuiswerken nieuw

Thuiswerken is niet meer een middagje in je eentje lekker geconcentreerd kunnen werken.
Nee, iederéén is nu thuis. Je moet veel meer rekening houden met elkaar. Dat vraagt wel wat aanpassingsvermogen.

 

Stress van thuiswerkers

Na een korte inventarisatie hoor ik vooral dit:

  • Video-calls die je neus uitkomen. Ik hoor van mensen dat ze nu nog minder bewegen dan op kantoor. Dat het met al die videoconferences zelfs lastig is om even een kop koffie te pakken. En met al dat beeldbellen komen ze nog steeds niet aan werken toe. Bovendien hebben ze na zo’n dag vierkante ogen.

 

  • De neiging om de 8 uur helemaal vol te willen maken. Uit schuldgevoel. Om in ieder geval maar te laten zien dat je thuis net zo hard werkt als op kantoor. Ongeacht het feit dat je, behalve als je alleen woont, te maken hebt met huisgenoten, kinderen, dieren die uit moeten, etc.

 

  • Daardoor vervaagt ook de scheiding tussen werk en privé. Veel thuiswerkers gaan ’s avonds dan nog maar een uurtje door. Naar bed gaan met verse to-do lijstjes in het hoofd, dat slaapt niet lekker. Dat gaat ten koste van je nachtrust, waardoor je de dag erna weer een korter lontje hebt, en zie, de vicieuze cirkel is begonnen.

 

  • Wat ik ook hoor: Alle dagen lijken nu hetzelfde. Het is nu één grote blur, een aaneenrijging van opstaan, eten, werk, misschien even in de tuin lopen (als je die hebt), terug aan je werk, eten, Netflix, slapen en de volgende dag begint alles weer opnieuw. Voorheen ging je, file of niet, de deur uit, naar kantoor, maakte je flauwe grappen met collega’s en had je je praatje bij het koffiezetapparaat. Nu gebeurt alles in huis. De afwisseling is minimaal. Je mist de sociale interactie. En, je wilt gewoon naar buiten!

Structuur

Wat ik zelf merk, is dat de vaste momenten toch houvast bieden. Ontbijt, lunch, koffiemomenten, avondeten. Dat zijn al minimaal 4 gezamenlijke momenten die je dag structuur geven. Bepaalde dingen wil ik af hebben voor de lunch, of voor de koffie. En in de ochtend ben ik productiever dan in de middag. ’s Middags na een uur of drie komt er sowieso niet veel meer van werken, dan is het tijd voor de kinderen/boodschappen/huishoudelijke klussen/sporten.. Zo richt ik mijn dag ook in.

Thuiswerk adviezen zijn er te over. Hieronder noem ik een paar:

 

Stel grenzen.

Zeg duidelijk wanneer je aan het werk gaat en trek de deur (indien mogelijk) achter je dicht. Spreek af wanneer je weer aanspreekbaar bent voor de rest. Of maak een schema voor de gezamenlijke momenten. Dit grenzen stellen geeft niet alleen houvast voor jezelf, maar ook voor de anderen. Zo weet iedereen waar hij of zij aan toe is.

Een andere veel genoemde tip voor meer structuur:

 

Kleed je alsof je naar je werk gaat.

Persoonlijk loop ik thuis het liefst in joggingpak en velen met mij. Maar met dit mooie weer komen wel weer de leuke jurkjes, rokjes en sandaaltjes uit de kast. Daardoor voel ik me inderdaad wel een stuk zonniger.

 

Creëer je eigen werkplek.

Ja, helemaal eens. Ook al kan dat nog steeds een probleem zijn met kleine kinderen dit dat nog niet begrijpen. (Heb je dit hilarische filmpje al gezien?) Wat ik wel erg prettig vind van een ‘eigen domein’ (ook al zou het de slaapkamer zijn) is dat je even kunt toeven in je eigen wereld. In je eigen bubbel. Fijn om even op te laden.

 

Sluit je werkdag af.

Dit is een belangrijk verschil nu we thuis werken. Je sluit af maar er is geen reistijd meer. Dat is natuurlijk fantastisch. Maar je mist ook een soort overgangsritueel. Het echte afsluiten van je werkdag. Laat daarom niet je computer of laptop op stand-by staan, maar sluit helemaal af. Ook je telefoon. Neem 2 minuten de tijd om heel diep in en uit te ademen. Focus enkel en alleen daarop. Misschien kun je nog even gaan wandelen of fietsen. Neem in ieder geval de tijd om over te schakelen. Dat geeft je hoofd rust.

 

Mijn persoonlijke tip?

Wees mild.

Niet alleen voor anderen, maar ook voor jezelf. Voor iedereen die nu thuiswerkt is het de uitdaging de verschillende rollen te scheiden. Van ouder, naar schooljuf, naar medewerker, naar mantelzorger, naar partner. Het hoeft niet perfect, je doet wat je kunt, voel je niet schuldig. Je hoeft niet acht uur productief te zijn, dat was je op kantoor ook niet. Neem je pauzes, probeer voldoende rust te pakken. De ene dag gaat nou eenmaal beter dan de andere.

Als je naar aanleiding van dit blog denkt, ik kan ook wel wat meer structuur gebruiken. Of: Ik wil wel, maar ik weet niet waar ik moet beginnen. Dan coach ik je graag persoonlijk tijdens de gratis Structuur-in-een-uur persoonlijke coaching.

 

 

Foto: foto ircat  by pixabay
Over de schrijver
Siok-Lian Sih helpt jou of jou en je team efficiënter te werken en zo productiever te worden. Dit doet ze vooral door jou moeite te laten besparen. Laat haar jouw werkwijze zien, en ze weet precies waar tijd te winnen valt en hoe je dat kunt doen.. Eigenaar van de website www.sihbedrijfspsychologie.nl. Haar doel: Mensen weer rust en overzicht geven.
Reactie plaatsen

Minicursus

Snel Email Verwerken

In deze minicursus laat ik je stap voor stap zien hoe je jouw emailstroom kunt temperen en kanaliseren

Je vindt er:

  • oorzaken van de problemen met email
  • een plan van aanpak
  • slim en gemakkelijk archiveren
  • preventie van overload
We gebruiken cookies