arrow_drop_up arrow_drop_down

Thuiswerken is Timemanagement ten top!

Na bijna 3 maanden thuiswerken:

Worden de regels wat losser, mag er weer meer.

 

Het nieuws begint weer met de ‘gewone’ gang van zaken.

Het aantal Corona slachtoffers wordt ergens halverwege nog vermeld.

En het lijkt ook allemaal de goede kant op te gaan.

 

De 1,5 meter regel blijft wel intact.

 

Heb je onlangs weer eens op een terrasje gezeten?

Met gepaste afstand?

Hoe voelde dat?

 

Ook het meer thuiswerken blijft in tact.

En eigenlijk vinden we dat wel prima, merk ik om me heen.

 

Het is fijn niet meer met z’n allen in de file te hoeven staan.

Het heeft z’n voordelen je eigen werktijden te kunnen bepalen.

Als gezin ben je misschien (hopelijk) weer wat hechter geworden.

Je weet nu in ieder geval een stuk beter waar iedereen zich mee bezig houdt.

 

Soortgelijke uitkomsten worden ook gevonden in diverse onderzoeken.

Een kwart van de Nederlanders die zijn gaan thuiswerken denkt dit in de toekomst te blijven doen.

En een derde van de Nederlanders die op afstand vergaderen, denkt dat ook.

Zo blijkt uit onderzoek door het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid.

 

Natuurlijk zijn er beroepen waar aanwezigheid niet anders kan. Maar contactberoepen buiten beschouwing gelaten, bij veel functies waarvan eerder werd gedacht dat die per se op kantoor uitgevoerd moesten worden, blijkt dat werken op afstand gewoon prima gaat. Secretaresses, helpdesks, PA’s, het loopt allemaal.

Dit betekent wel loslaten voor (controle-gevoelige) managers die het liefst hadden gehad dat hun medewerkers op kantoor het werk verrichtten. En probeer desbetreffende medewerkers straks maar weer eens vijf dagen op kantoor te krijgen..

Overigens, vijf dagen terug op kantoor in 2020 zal voor veel organisaties sowieso niet meer gebeuren.

 

Succesvol thuiswerken kan dus best.

Natuurlijk hebben we moeten wennen aan die grote veranderingen.

Het heeft bij de meeste mensen ook meer tijd in beslag genomen dan de 3 à 4 weken dat het normaal gesproken duurt om een nieuwe gewoonte aan te leren. Het was ook behoorlijk ingrijpend, kunnen we wel stellen.

 

Aan het begin

Was het de eerste weken van het thuiswerken vooral zoeken naar structuur en een crash-cursus beeldbellen via Teams, Zoom of wat voor andere tool dan ook, uiteindelijk hebben we het aardig onder de knie. Zelfs de grootste digibeet van de organisatie weet nu wel een uitnodiging voor een Teamsvergadering te versturen. Zo langzamerhand komen we weer toe aan het ‘echte’ werk.

 

Maar ja, en dan? Hoe gaan we nu verder?

Wat blijft er over, wanneer de stofwolken verder dalen?

Dat onze rigoureus veranderde werkomgeving en werkaanpak wel zal blijven voortduren, daar zijn de meesten wel over uit.

Dat we daar een stuk schoner mee zijn geworden voor het milieu, dat ook.

Maar dat we nu meer tijd hebben, of efficiënter zijn gaan werken?

Blijkt toch van niet.

 

De geluiden die ik nu om me heen hoor, lijken verdacht veel op die van vroeger: Het is zo druk!

Nu we thuis werken hebben we juist veel meer te doen, meer af te maken. We zijn veel productiever, al was het alleen maar om onszelf te bewijzen tegenover onze werkgever, dat we thuis heus ook productief zijn.

 

Hoorde ik eerst opmerkingen als:

Ik ben al bijna weer op het niveau van werken van vóór de crisis”.

 

Dat ging al snel over in:

Ik werk eigenlijk net zoveel uren als vóór de crisis.”

 

En nu klinkt het:

Ik werk nu eigenlijk veel harder dan vóór de crisis.”

 

Hoe dat kan? Er zijn een aantal redenen te noemen:

1. Reistijd

Wat je vaak ziet is dat de reistijd van voorheen nu extra uren werktijd zijn geworden. Was voorheen een uur werken in de trein op de heen en terugreis alvast mooi meegenomen om werk voor te bereiden of te evalueren, nu worden die uren bij de werkdag opgeteld.

 

2. Een inhaalslag

Alles wat aan het begin is blijven liggen, omdat je niet aan werken toe kwam, kan weer worden opgepakt. Het wegwerken van achterstanden vergt veel tijd. En daarom wordt het toch steeds drukker.

 

3. Je werk is zo dichtbij

Het is zo makkelijk om op de bank nog even je laptop pakken als je een helder moment hebt. En dat je in een brainwave toch nog een uurtje aan de slag gaat. Losse dingen kunnen nog snel even worden afgemaakt. Alleen is de avond om voor je er erg in hebt.

Je hoeft je niet meer te haasten voor de trein, bus of file. Er zijn geen (nog niet echt althans) sportscholen waar je naar toe moet. Je hoeft geen kinderen weg te brengen naar een wedstrijd hier, een feestje daar. Mán, je hebt zeeën van tijd over, en die stop je … in je werk.

Uiteindelijk heb je zo weer een werkdag van 10 uur. Of langer. Het sluipt er heel makkelijk in.

 

4. Oude patronen

En hier zie je, of je nu thuis werkt of op kantoor: We vallen wel heel makkelijk weer terug in oude patronen. Werkte je altijd al te lang door? Thuis (mits jengelende kinderen of een oplettende partner) wordt dat er niet beter op. Waren die storende collega’s toch nog ergens goed voor. Zij haalden je tenminste met regelmaat achter je bureau vandaan.

 

Wordt langer werken ook het nieuwe normaal?

Dan voorspel ik niet veel goeds. Waar vroeger thuiskomen gelijk stond aan ontspanning, is voor velen ons thuis veranderd in de nieuwe werkplek. De werkplek 2.0. De grens tussen ontspanning, werk en privé wordt zo heel vaag. Je kunt vluchten van je kantoor, maar niet van je thuis.

Het ligt nu vooral aan je zelfdiscipline om  grenzen te stellen. Je bent zelf verantwoordelijk voor je eigen rust, om niet constant aan te staan.

Daarom blijven de aloude timemanagement principes zo van kracht.

 

Timemanagement & zelfmanagement

Het gaat nog altijd om menselijk gedrag.

Er komt nu alleen meer zelfdiscipline bij kijken als ooit tevoren.

 

Belangrijkste timemanagement principes

Ben je ze kwijt? Ik noem hieronder nog een keer de belangrijkste principes:

 

– Neem op tijd rust, neem regelmatig pauzes

– Ga niet multitasken, doe één ding tegelijk

– Maak af waar je mee bezig bent

– Zorg dat je niet gestoord wordt

– Probeer minstens 1 uur per dag ongestoord te werken, liefst in de ochtend.

– Maak een takenlijst en doe wat echt nodig is eerst

– Draagt het niet bij aan je kerntaken? Dan niet doen.

 

 

Ga je een keer de mist in? Geeft niet, je kunt ieder moment weer oefenen.

Alleen al de bewustwording van oude gewoontes is winst.

Wat helpt jou bij thuiswerken? We horen het graag, dan vul ik deze lijst aan.

 

Kun je hulp gebruiken bij thuiswerken?

Aarzel niet en schrijf je in voor Structuur in een uur. Dan bespreken we een aantal opties. 

 

En let op jezelf.  Misschien nu wel meer dan ooit.

Hartelijke groet,

Siok

 

 

 

Foto: Valentin Vlasov via Unsplash
Over de schrijver
Siok-Lian Sih helpt jou of jou en je team efficiënter te werken en zo productiever te worden. Dit doet ze vooral door jou moeite te laten besparen. Laat haar jouw werkwijze zien, en ze weet precies waar tijd te winnen valt en hoe je dat kunt doen.. Eigenaar van de website www.sihbedrijfspsychologie.nl. Haar doel: Mensen weer rust en overzicht geven.
Reactie plaatsen

Minicursus

Snel Email Verwerken

In deze minicursus laat ik je stap voor stap zien hoe je jouw emailstroom kunt temperen en kanaliseren

Je vindt er:

  • oorzaken van de problemen met email
  • een plan van aanpak
  • slim en gemakkelijk archiveren
  • preventie van overload
We gebruiken cookies