Doe-Het-Nu

Doe-Het-Nu

Doe Het Nu is de kern van het Persoonlijk Efficiency Programma.

Wanneer je kiest voor Doe het nu! maak je van 'nu' je medestander. Reageer direct op een zaak die je onder ogen krijgt. Dat kan natuurlijk niet altijd. Want je bent al ergens mee bezig, of er zijn zaken die dringender zijn. Maar wat wel altijd kan is een beslissing nemen. Neem NU een beslissing. Leg iets niet weer weg met het idee dat je er later wel naar zult kijken. Je moet er dan opnieuw aan beginnen, je doet dus dubbel werk. En als je het druk hebt zit je niet verlegen om dubbel werk. Het kost nog geen 30 seconden om een beslissing te nemen over een zaak die je opgepakt hebt. Een e-mailtje nu afhandelen of later, iets uitzoeken voor een collega omdat ze je iets gevraagd heeft kun je meteen gaan doen of inplannen, de hele dag door je telefoon beantwoorden of terugbel tijden instellen, of . . . helemaal niets doen!   Hierboven zie je in schema welke beslissingen je in die 30 seconden kunt nemen:
  1. Doe het nu
  2. Doe het later en plan het meteen in
  3. Doe het niet
  4. Delegeer of vraag hulp
  5. Doe het in een archiefmap of in de prullenbak
  Op deze manier heb je overzicht over alles wat er door jou gedaan moet worden. En als je geen tijd hebt om beslissingen te nemen? Dan laat je iets onopgepakt liggen.
Reactie plaatsen