16 ergerlijke gewoontes op het werk
arrow_drop_up arrow_drop_down

16 ergerlijke gewoontes op het werk

Vooral die tomatensoep!

Ik was in het kantoor van een klant waar ik mijn boterhametjes mocht opeten bij mijn contactpersoon op haar kamer. We spraken over ergerlijke gewoontes op het werk en waar zij zich speciaal aan ergerde. Ze hadden er een nieuwe dranken automaat gekregen waar je ook soep kunt kiezen, maar ik had gewoon een kop thee genomen.

Mijn contactpersoon vertelde dat ze die soepgeuren op het werk afschuwelijk vindt, vooral die van tomatensoep! En dat haar kamergenoot nu iedere dag een kop soep neemt ….

Vraag jij jezelf wel eens af wat je een collega aandoet met bepaalde gewoontes of gedrag? Hier zijn 16 voorbeelden van ergerlijke gewoontes op het werk en gedrag waar je beter maar mee kunt stoppen.

1. pen klikken

Je kent het wel, iemand die de hele tijd met zijn pen zit te klikken. En dan bedoel ik niet deze fantastische vorm van penklikken, maar gewoon klikin-klikuit-klikin-klikuit  enzovoort.

2. vuile vaat laten staan

Overal op het bureau, in de vensterbank en op de kast staan gebruikte koffiekopjes, borden en bestek die niet naar de kantine zijn teruggebracht. Maar ook de vuile vaat die zich kan ophopen in een pantry waar een afwasmachine staat.

3. telefoneren tegen een hard oppervlak

Sommige telefoongesprekken wil iemand liever niet ‚en plein public’ voeren. Of men wil niet (visueel) afgeleid worden. Dan keert de beller zich vaak naar een blinde muur, een hoek in de kamer of naar het raam. En dat zijn nu juist de oppervlakken die het geluid extra hard terugkaatsen.

4. te dichtbij staan

Iedereen heeft een persoonlijke ruimte om zich heen. Als iemand te dichtbij of ver weg is, ervaren we dit als onprettig. Vanuit een persoon gezien, is het bij persoonlijke ruimte dus belangrijk dat een ander zich op de juiste afstand bevindt. Deze video laat het je zien

5. onnodige details vertellen

Natuurlijk vertellen mensen op het werk ook over wat ze in hun privéleven meemaken. Wat door veel collega’s als heel irritant wordt ervaren zijn overbodige en vaak intieme details die niet relevant zijn en die niet op de werkplek gedeeld zouden moeten worden.

6. vingers knakken

Het is een soort tic en mensen kunnen er niet zomaar mee stoppen. Ik maak zelf wel eens mee dat iemand mij waarschuwt dat hij dat doet en het dan toch niet kan tegenhouden. Blijft bestaan dat collega’s zich hier bijzonder aan kunnen ergeren.

7. luid geeuwen

Luid geeuwen en dan ook nog van die oergeluiden maken, enorm uitrekken en ja … als  een aap je aanwezigheid kenbaar maken. Dit is gedrag dat met name bij mannen voorkomt.

8. praten met kauwgom in je mond

Zelf kan ik me ergeren aan mensen die met mij staan te praten terwijl ze kauwgom kauwen. Uit onderzoek komt naar voren dat kauwen van kauwgom het denkvermogen bevordert. Dat is de enige reden waarom ik in gesprek blijf met de kauwgomkauwer, ik hoop op een goed resultaat.

9. ongewenste geuren

Een van de dingen waar het klimaat van een werkplek door bepaald wordt is hoe het er ruikt. Is het een bedompte kamer, of juist lekker fris? Heeft iemand geurkaarsen meegebracht en zit iedereen in een opgelegde sfeer van rust en vrede? Is er een portie fastfood genuttigd of een mandarijn geschild?  Collega’s vinden het vaak lastig hier iets van te zeggen.

10. vragen stellen waar je zelf het antwoord op kunt vinden

Hoe snel en gemakkelijk is het niet om even aan je collega een vraag te stellen? Maar hoe irritant is het als het een vraag is waar je zelf het antwoord op kunt vindenDit antwoord wil je niet krijgen.

11. ziek op het werk komen

Een medewerker die ziek op het werk komt. Dat vind ik niet eens meer irritant, dat vind ik onfatsoenlijk! In bijna alle gevallen worden collega’s geconfronteerd met een mogelijke besmetting, met kuchen en hoesten, snuiven en snuiten, zuchten en klagen en heel veel excuses.

12. klagen

Daar komt weer een klacht! Er bestaan mensen die altijd iets te klagen hebben, terecht of onterecht. Hoe veel klaag jij? Heb je er wel eens bij stil gestaan hoe snel je productiviteit omlaag gaat als je klaagt? Of als je een klager om je heen hebt?

13. reply to all

Wat moet ik met informatie die alleen voor de afzender is bedoeld? Hoe belangrijk is de boodschap dat je vindt dat iedereen het moet weten?

14. lenen en niet terugbrengen

Op zoek gaan naar spullen die een ander van jou geleend heeft en niet heeft teruggebracht is een van de tijdvreters waar je meteen een einde aan moet maken. En soms wordt er dan van een derde geleend. Dan zijn er 2 tijdvreters.

15. e-mail sturen zonder onderwerp

Een vriendin van mij gebruikt altijd een van mijn oude e-mails en geeft er zonder meer een reply op. Als ik die e-mail ontvang snap ik in eerste instantie niet waarom ze op dat onderwerp terug komt, tot ik de mail zelf lees. Een e-mail sturen zonder onderwerp of een e-mail met een heel verkeerd onderwerp is not done!

16. lichamelijkheden

Dit heb ik niet van mezelf, maar eerlijk beluisterd bij mijn cursisten. De meest gehoorde klachten gingen over collega’s die zich krabben op plaatsen die je niet wilt kennen, de bilspleet die zichtbaar wordt als iemand bukt of een te kleine bloes over een te grote buik.


Ik heb ondertussen ook wel begrepen dat er twee kanten zitten aan deze ergernissen. Aan de ene kant kun je jezelf afvragen waar jij een ander mee irriteert. Aan de andere kant is wat meer assertiviteit en elkaar ergens op aanspreken een goede zaak.

Heb je het filmpje bekeken over het pen klikken? Hij is echt leuk en niet ergerlijk.

Welke ergerlijke gewoontes op het werk kom jij tegen? Wat is de invloed op je werkplezier? 

Deel ze met ons in het commentaarveld hieronder.

 

foto © Ineke Huizing

Over de schrijver
Selma Mulder is Master Business Trainer van het Persoonlijk Efficiency Programma PEP®. Ze is expert in efficiency issues: werkgewoonten, werk omgeving, planning.
Reactie plaatsen

Minicursus

Snel Email Verwerken

In deze minicursus laat ik je stap voor stap zien hoe je jouw emailstroom kunt temperen en kanaliseren

Je vindt er:

  • oorzaken van de problemen met email
  • een plan van aanpak
  • slim en gemakkelijk archiveren
  • preventie van overload
We gebruiken cookies