Gisteren werd onze nieuwe wasmachine en droger geleverd. Een blik op deze glanzende witte apparaten deed met denken aan (over)grootmoeders tijd, toen wassen nog op de hand met een wastobbe ging. En hoeveel tijd dat kostte.
Vroeger was alles beter..
Of toch niet? Hoeveel tijd besparen we ons anno nu wel niet, met al onze moderne technieken? Een gezin heeft gemiddeld 1000 elektronische apparaten in huis, zo schrijft het AD in 2018. De meest tijdrovende en arbeidsintensieve werkzaamheden kunnen met een enkele klik op de knop uitgevoerd worden. Hoe gaan we om met alle extra tijd die we daardoor hebben?
Doen we het rustiger aan?
Dat vooral niet.
Wat is echt belangrijk?
Door Corona is onze kijk op veel zaken wel veranderd.
Het heeft ons meer bewust gemaakt van de dingen waar het echt om draait. Je familie, vrienden, gezondheid, saamhorigheid, verbinding, etc. Dit zijn de zaken waar het om draait, dát is waar je tijd aan wilt besteden.
In dat opzicht kan timemanagement perfect ingezet worden als middel om hier meer tijd voor vrij te maken. Want een lege inbox en gestructureerde agenda zijn natuurlijk wel leuk, maar waar doe je het eigenlijk voor. Timemanagement is geen doel op zich, maar slechts een middel om tijd vrij te maken voor de zaken die jij belangrijk vindt. Als je heel druk bent, neem eens afstand en vraag je dan eens af waar je het allemaal voor doet.
Tip 1 Verander je mindset
Kijk eens met een andere blik naar je agenda. Waarom ben je ooit begonnen aan deze baan? Welke voldoening haal je hier uit? Wat brengt jouw werk je eigenlijk? Geeft het je het gevoel ergens aan bij te dragen? Of om ergens bij te horen? Doe je dingen die je leuk vindt? Heb je altijd een volle werkagenda en verzucht je wel eens dat het minder kan? Die volle werkagenda houdt waarschijnlijk in dat je een baan hebt met veel verantwoordelijkheden. Die men jou toevertrouwt. En die volle agenda geeft ook een bepaalde structuur aan je dag.
Daarbij biedt die baan (zeker in deze tijd) ook houvast en zorgt ervoor dat jij je hypotheek of huur kunt betalen. Dat je leuke dingen kunt doen.
Natuurlijk voelt altijd druk en gehaast zijn in je werk niet fijn. Het levert ook stress. Maar als dit alles plotseling allemaal weg zou vallen, (zoals op dit moment bij veel mensen gebeurt) hoe zou je je dan voelen? Dit soort vragen helpen je je baan inclusief drukke agenda wat meer te waarderen. En het helpt je ook bewuster om te gaan met tijd. Het maakt keuzes maken makkelijker. Voor zaken die er echt toe doen.
Tip 2 Kijk wat belangrijk is en stel prioriteiten
Timemanagement kun je leren. Heb je een volle agenda en word je geleefd door te lange to-do lijsten? Of ren je de hele dag van hot naar her en ben je vooral bezig met adhoc zaken die op je afgevuurd worden? Wist je dat je ad hoc zaken kunt leren plannen? Kijk eens kritisch naar waar je nou mee bezig bent. Draagt het bij aan je kerntaken? Is het jouw prioriteit of die van een ander? Eisenhouwer heeft hier al een keer een handige matrix voor bedacht. Of ken je het ezelsbruggetje ‘Moet ik dit nu doen?’ Als je op ieder woord de klemtoon legt, heb je die matrix ook te pakken. Daarin wordt het verschil tussen urgent en belangrijk heel helder.
Tip 3 Welk effect gaat timemanagement hebben?
Effect van timemanagement voor jezelf
Vraag jezelf dit af: Wat heb ik er aan als ik meer controle krijg over mijn tijd en over de dingen die ik moet doen? Het gaat niet sec om het afvinken van je takenlijst. Het gaat er om te kiezen waar jij jouw tijd aan wilt besteden. Stel je eens voor wat er gebeurt als jij je tijd voortaan echt managet. Dat je weet aan welk project je gaat werken en dat je dat ook echt doet. Ga daarvoor na over welke zaken jij meer controle wilt krijgen en vraag je af wat meer focus je zal brengen. Ik zal er vast een paar verklappen:
– Je maakt minder fouten,
– je levert kwalitatief beter werk,
– en het zorgt voor minder stress.
Effect van timemanagement voor je omgeving
Waar gaat je omgeving aan merken dat jij kritischer omgaat met je tijd?
Zodra je helder hebt waar jouw focus komt te liggen, wordt het maken van keuzes ook veel makkelijker. Draag iets bij aan jouw doelstelling? Dan ‘ja’. Is het totaal iets anders? Dan ‘nee’. Je hoeft niet meer te twijfelen. Dat maakt ‘nee’ zeggen meer een soort logisch gevolg van jouw keuze. Het voorkomt ook dat anderen met jouw planning aan de haal gaan. Vragen als ‘Wil jij even aan deze vergadering deelnemen?’ sla je makkelijker af, omdat je jouw eigen keuze nu beter kunt verantwoorden naar jezelf. Dit verandert niet alleen je eigen manier van werken, maar ook hoe anderen tegen jouw werkhouding aankijken.
En mooie bijvangst is dat, omdat je met deze houding ook echt doelen gaat bereiken, je motivatie om dit door te zetten ook steeds groter wordt. Kijk, da’s mooi meegenomen!
Samengevat:
Timemanagement is geen doel op zich, maar een middel om je te helpen concentreren op zaken die echt belangrijk zijn. Het hebben van een duidelijk doel helpt je focussen, en nee te zeggen tegen afleiding. En het zorgt voor meer rust, een minder volle agenda en een tevredener gevoel.
Cursus timemanagement met de PEP methode
Ben je naar aanleiding van dit blog nieuwsgierig geworden hoe timemanagement jou kan helpen? Wil je weten hoe je nog beter prioriteiten kunt stellen zodat je niet steeds ’s avonds over hoeft te werken? Of hoe je meer structuur kunt aanbrengen in je werk voor meer overzicht en minder stress? Volg dan eens een training bij ons. Je leert online verschillende technieken waardoor je kunt focussen op wat belangrijk is voor jou.
Onze trainingen zijn gericht op een gedragsverandering. Dat houdt in dat we je na de theorie niet laten zwemmen, maar dat we je met persoonlijke online 1-op-1 coaching de maanden erna steeds ondersteunen.