De multitasker is tijdelijk dommer en leert slechter
Dat blijkt uit wetenschappelijk onderzoek.
Uit veel wetenschappelijke experimenten blijkt dat werknemers minder efficiënt zijn als ze hun aandacht over verscheidene activiteiten moeten verdelen. Ze werken sneller en beter als ze de taken na elkaar doen en niet tegelijk.
Volgens onderzoek van het Instituut voor Psychiatrie in Londen scoren werknemers die hun aandacht ook nog moeten verdelen tussen e-mails en telefoontjes aanzienlijk minder hoog in een IQ-test.
Het tijdelijke verlagingseffect van multitasken op intelligentie is vergelijkbaar met dat van het gebruik van marihuana. De Amerikaanse psychiater Edward Hallowell, schrijft in zijn boek Crazy Busy over de mythe dat mensen twee of meer activiteiten tegelijk kunnen doen.
Hij heeft een therapie ontwikkeld voor mensen die zijn uitgeblust door te veel taken tegelijk. Zij kunnen nergens meer aandacht voor opbrengen en lijden aan dezelfde symptomen als ADDers (Attention Deficit Disorder). Ze raken snel verveeld.
Multitaskers leren slechter en oppervlakkiger dan mensen die zich concentreren. Uit onderzoek met hersenscans is er bij mensen die alleen leren een verhoogde activiteit in het deel van de hersenen dat informatie opneemt. Bij multitaskers is dat niet het geval. Zij herinneren zich de eenmaal opgenomen informatie slechter.
Dat geldt dus ook voor tieners die tijdens het huiswerk maken msnen, filmpjes kijken, facebooken, twitteren, gamen en tv kijken.
Bron: NRC Handelsblad