30 augustus 2021 

De kosten van steeds maar 'ja' zeggen

Heb jij toevallig ook goede voornemens bedacht tijdens je vakantie? En viel daaronder toevallig ook vaker ‘nee’ zeggen? Zonder je daar schuldig over te voelen? Dan ben je hier aan het juiste adres! Onderaan dit blog vind je handig handvatten en tips om ‘nee’ te zeggen.

Maar eerst moet je even écht doordrongen worden van hoeveel het ‘ja’ zeggen je eigenlijk kost.

 

De kosten van ‘ja’ zeggen.

Als je ‘ja’ zegt tegen een ander, zeg je ‘nee’ tegen jezelf. Zoveel is duidelijk. Stap 1 bij ‘nee’ zeggen gaat meestal over visualiseren hoe je het dan wèl wilt. Hoeveel tijd je dan overhoudt voor taken die je voor jezelf hebt gepland. Of gewoon voor leuke dingen doen op die ene vrije zaterdag, waar rigoureus een streep door word gehaald als je toch besluit mee gaan helpen bij een verhuizing. Onderaan de streep levert  ‘nee’ zeggen voor jezelf meer op dan ‘ja’.

Wat ik merk bij cursisten is dat visualiseren van wat ‘nee’ zeggen ze gaat opleveren, nét wat verder van ze af ligt dan het voor de geest halen wat het ze gaat kosten als ze ‘ja’ zeggen en ‘nee’ bedoelen. Ze hebben dan meer bedenktijd nodig dan wanneer ik vraag: “Wat kost ‘ja’ zeggen je eigenlijk?” Antwoorden zijn zonder uitzondering in de trant van “Ik kom niet aan mijn eigen dingen toe”, “Mijn planning vinden ze blijkbaar niet belangrijk” en “Ik raak helemaal in de stress”. En met stip op nummer 1: “Dan voel ik me schuldig”. Dus laten we eens uitlichten, wat ‘ja’ zeggen allemaal kost.

 

Schuldig voelen

Je schuldig voelen is vooral een vrouwending. Vrouwen voelen zich vaker schuldig dan mannen wanneer ze iemand teleur moeten stellen. Ik heb hier wel eens heb blog Leer nee zeggen als een vent over geschreven. Vrouwen zijn eerder geneigd zich in allerlei bochten te wringen om de ander toch maar te helpen. Terwijl ze daar eigenlijk helemaal geen tijd voor hebben. Hierdoor komt hun eigen werk vaak op de laatste plaats, wat weer stress oplevert met alle gevolgen van dien.

Zomaar een greep uit belemmerende gedachten:

  • Nu vinden ze me zeker niet meer aardig
  • Als ik afzeg zijn ze vast teleurgesteld
  • Straks word ik nergens meer voor gevraagd
  • Ze denken nu vast dat ik alleen maar aan mezelf denk
  • Ach, zo veel werk is het nou ook weer niet, ik doe het maar

 

Jouw werk is óók belangrijk!

Herken jij, of je nou man of vrouw bent, jezelf hier ook in? Sta dan even stil bij de volgende zin: Blijkbaar heb je bewust of onbewust de beslissing genomen dat datgene wat de ander jou vraagt, belangrijker is dan jouw eigen werk. Denk na over de consequenties. Moet jij je straks haasten om je werk af te krijgen? Ben jij degene die chagrijnig, ziek of gestrest rondloopt ‘omdat je nergens tijd voor hebt’? Daarom, voordat je denkt: “Ze vinden met niet meer aardig”,  omdat je gestrest rondloopt door te veel werk, dóe je ook niet meer aardig. Dat is een vicieuze cirkel waar je níet in terecht wilt komen. Dat gaat ten koste van de gezellige sfeer en je eigen (werk) plezier en daar heeft niemand wat aan.

 

‘Ja’ zeggen is een reflex

‘Ja’ zeggen gaat vaak in een reflex. De positieve reactie van de ander is ook een soort beloning. Dat is fijn. Je maakt iemand blij, maar wel ten koste van jezelf. Daarom is de tijd nemen voordat je iets toezegt zo belangrijk! Wanneer je van jezelf weet dat je vaak te snel ‘ja’ zegt, wacht dan vanaf nu 10 seconden met antwoorden. Gun jezelf bedenktijd. Is dit iets wat je echt wilt? Bedenk eerst bij jezelf hoeveel extra werk het je gaat kosten als je ‘ja’ zegt.

Wist je dat mensen geneigd zijn 6 keer meer prioriteit toe te kennen aan het werk van een ander dan aan hun eigen werk? Iedere keer als er iemand aan je bureau staat en jouw hulp vraagt voor een klus die niet direct tot jouw taken behoort, vraag jezelf dan af: Wat is nou belangrijker? Mijn eigen werk? Of de deadline van die ander? Dat maakt ‘nee’ zeggen een stuk makkelijker.

 

Wees duidelijk

Duidelijkheid wordt meer gewaardeerd, zowel op de werkvloer als thuis, dan kontendraaierij. Je wilt als collega of leidinggevende gewoon weten waar je aan toe bent. Er is niks zo vervelend als wanneer iemand toezeggingen gaat terugdraaien, waardoor jij ook al je plannen weer moet bijstellen.

Mensen die duidelijk zijn hebben als bijkomend voordeel, dat ze op de werkvloer meer voor vol worden aangezien. ‘Nee’ zeggen op een duidelijke manier dwingt ook respect af en werkt op de lange termijn alleen maar positief. Je stelt duidelijk grenzen en zal daardoor ook steeds minder last krijgen van onzin verzoeken. Dus zeg stellig ‘nee’. Punt.  Zonder teveel toelichting. Anders worden je argumenten alleen maar meer redenen voor discussie.

 

Samenvattend

Moet je eerst focussen op wat het je kost als je ‘ja’ zegt? Wel als je moeite hebt met ‘nee’ zeggen. Maar probeer ook de dingen die jij leuk vindt, of de taken die belangrijk zijn voor jouw werk, zó belangrijk te maken, dat het voor jou vanzelfsprekend wordt dat je die niet gaat verschuiven. En vooral, voel je daar niet schuldig over.

Ga ook eens bij jezelf te rade, vinden collega’s je echt niet meer aardig als je je eigen werk voor laat gaan en daarom ‘nee’ zegt? Grote kans van niet. ‘Nee’ zeggen levert op de lange termijn ook respect van anderen op. Het geeft aan dat je keuzes maakt en zelf bepaalt wat je wel en niet wilt doen.

Dus zeg ‘nee’ en verzin geen smoes. Als je zelf niet je eigen grenzen stelt en respecteert, waarom zou een ander dat dan wel doen? Kijk de vaardigheden eens af bij een geboren ‘nee’-zegger. Iemand waarbij een ‘nee’ altijd heel duidelijk is. Hoe doet hij of zij dat nou. Wat is de intonatie, wat maakt dat het zo beslist klinkt? Beter nog, vraag diegene eens om een paar tips.

 

Cadeautje! ‘Nee’ zeggen voorbeeldzinnen

Natuurlijk vergt ‘nee’ zeggen wel wat oefening. Vaak word je overvallen door vragen en zeg je van schrik ‘ja’. Hoe handig zou het zijn als je dan al wat zinnen paraat hebt! Echt waar, je kunt je alvast voorbereiden op situaties waarin je ‘nee’ wil zeggen. Dit betekent dat je van tevoren al hebt nagedacht over standaard zinnen.

Daarom krijg je van mij een aantal voorbeeldzinnen cadeau. Leer er een paar uit je hoofd, zorg dat je ze in beeld hebt. Het gaat erom dat je ze paraat hebt.

Als je op deze link klikt en kun je de voorbeeldzinnen downloaden.

Denk je bij jezelf, ik wil dit ook wel eens oefenen in een workshop? Of wil je weten hoe je nog beter ‘nee’ kunt zeggen in verschillende situaties met verschillende motivaties?

Dan is onze workshop ‘Nee’ zeggen écht iets voor jou! Bel of mail mij als je hier meer over wilt weten.

Succes!

Warme groet,

Siok

 

foto: Daniel Herron via Unsplash
Over de schrijver
Selma Mulder was Master Business Trainer van het Persoonlijk Efficiency Programma PEP®. Ze is expert in efficiency issues: werkgewoonten, werk omgeving, planning.
Reactie plaatsen

Minicursus

Snel Email Verwerken

In deze minicursus laat ik je stap voor stap zien hoe je jouw emailstroom kunt temperen en kanaliseren

Je vindt er:

  • oorzaken van de problemen met email
  • een plan van aanpak
  • slim en gemakkelijk archiveren
  • preventie van overload
arrow_drop_up arrow_drop_down