Zó ga je uitstelgedrag te lijf

Zó ga je uitstelgedrag te lijf

“Daar heb ik geen zin in”

Gewoon geen zin hebben in een taak is de meest voorkomende reden van uitstellen.

Iedereen schuift wel eens iets op de langere baan. De een wat vaker dan de ander.

Zeker wanneer het een vervelende klus betreft ga je uitstellen. Je doet dan liever eerst andere (niet urgente) leukere dingen dan die vervelende taak. Natuurlijk weet te beter, maar ja…

Wat wordt vooral uitgesteld?

Logischerwijs zou je denken dat het vooral gaat om taken die veel energie kosten. Of taken waar je geconcentreerd aan moet werken, waar je moeite voor moet doen. Of klussen die niet direct iets opleveren.

Toch blijkt het merendeel van de mensen (60%) vooral taken laat liggen omdat ze er gewoon geen zin in hebben.

Dus taken die moeilijk of complex zijn vormen niet het overgrote deel. Nee, het kunnen alle soorten taken zijn. Taken waar je geen motivatie voor kunt opbrengen. Waarom niet?

Waarom stellen mensen uit?

Er zijn meerdere redenen om dingen uit te stellen. Ik noem hier de drie belangrijkste:

Er is geen instant gratification, geen korte termijn bevrediging

Bijvoorbeeld het checken van je facebook of het sturen van een app leveren direct plezier op en zijn daarom veel verleidelijker om te doen. Meer dan bijvoorbeeld het aangaan van een moeilijk gesprek of het schrijven van een saai rapport, wat langdurige inspanning en concentratie vraagt en ook niet direct iets oplevert.

Perfectionistisch zijn of juist faalangstig

Perfectionisten willen zaken tot in de puntjes geregeld hebben, stellen vaak onhaalbare doelen waardoor ze acties uitstellen.

Mensen met faalangst hechten te veel waarde aan het oordeel van anderen, zodat ze niet tot actie durven over te gaan en dingen uitstellen.
Vaak bestaat er een verband tussen perfectionisme en faalangst. De perfectionist wil zaken zo goed afleveren dat hij of zij bang wordt om te falen en daardoor taken gaat uitstellen.

Het overzicht is zoek

Om wat voor reden dan ook liggen er zo veel taken op je te wachten, dat je niet  meer weet waar je moet beginnen. Je hebt geen idee hoeveel tijd je waaraan moet besteden en je hebt geen planning gemaakt. Dit werkt niet bepaald uitnodigend om lekker aan het werk te gaan en het geeft ook een onplezierig gevoel.

Wat levert uitstelgedrag op?

Eigenlijk alleen maar meer stress.

Het kost je veel meer tijd.

Je werk komt nooit af en dat vreet energie!

Je hebt misschien wel de korte termijn bevrediging van de kleine dingetjes, maar ook die leveren minder plezier op omdat een stemmetje in je hoofd zegt dat je je eigenlijk toch met iets anders bezig zou moeten houden.

Je geniet minder van de leuke dingen.

Ondertussen blijft de klus geduldig liggen en hoe langer je wacht, hoe urgenter, stressvoller en groter hij wordt.

Hoe langer je uitstelt, hoe meer je opziet tegen die berg en hoe minder je nog doet. Uitstelgedrag maakt ook nog eens passief.

Wat kun je eraan doen?

Een paar tips

  1. Zet alles wat je nog moet doen op een grote lijst en bepaal wat je wanneer gaat doen. Plan genoeg tijd tussen de taken in, zodat je niet in de stress hoeft te schieten als je ergens langer mee bezig bent.
  2. Hak grote projecten in kleine stukjes. Het geeft meer energie als je kleine beetjes af kunt vinken in plaats van dat je wacht tot het hele project af is.
  3. Wissel vervelende zaken af met iets leuks, waar je weer even een boost van krijgt. Beloon jezelf. Al is het maar met een kop koffie.
  4. Kijk naar je energielevels. De meeste mensen zijn in de ochtend op hun best en hebben na de lunch even een dip. Prima om dan wakker te blijven met wat kleinere en actieve zaken, zoals het plegen van telefoontjes of het opruimen van je bureau.
  5. Plan niet teveel op een dag. Je hebt vaak een té positief idee van tijd. Hou rekening met onverwachte zaken die tussendoor komen. Als het meevalt met het afhandelen van taken, voelt het prettig er nog iets bij te kunnen doen.

Conclusie

Meer overzicht en weten wat er op je af komt geeft rust. Het is dan gemakkelijker om een taak op te pakken en af te ronden.

Je hebt meer tijd en energie om leuk of nuttig te besteden! Vooral moeilijke klussen die afgerond zijn leveren meer energie, omdat je trots kunt zijn op jezelf én omdat ze mentaal de leuke dingen niet langer in de weg staan. Het geeft een tevreden gevoel over jezelf en daarbij geniet je meer van de kleine dingen.

Begin direct!

Blok alle afleidende telefoontjes, mails en pop-ups, zet internet uit.

Ga het doen!

Handel één taak tegelijk af.

Zie het eindresultaat al voor je, dan weet je waar je naartoe werkt.

Ik hoor heel graag wat jij als eerste aan gaat pakken!

Zijn er redenen waarom jij maar blijft uitstellen? Mail mij, ik help je graag op weg!

Siok

Over de schrijver
Selma Mulder was Master Business Trainer van het Persoonlijk Efficiency Programma PEP®. Ze is expert in efficiency issues: werkgewoonten, werk omgeving, planning.
Reactie plaatsen