Inbox onder controle, dit werkt (en dit niet)

Inbox onder controle, dit werkt (en dit niet)

 

Alles bewaren = niks meer terugvinden


Een overvolle inbox, een wirwar aan mappen, én dat ene belangrijke mailtje dat je nét niet meer terug kunt vinden. Herkenbaar? Het kost onnodig tijd en energie. Terwijl een goed ingericht mailsysteem juist rust en overzicht geeft. En daarmee: meer werkplezier.

Net als een opgeruimd bureau werkt een opgeruimde mailbox als een verademing. Maar daar moet je wél iets voor doen. Regelmatig opschonen en kritisch blijven op wat je wel of niet bewaart. Want alles bewaren = niks meer terugvinden.

Lees verder: 6 veelvoorkomende valkuilen én 6 praktische tips om je mailbox en mappenstructuur werkbaar te houden.


6 valkuilen

1. Alles willen bewaren

 Je denkt: "Misschien heb ik dit ooit nog nodig." Maar die kans is klein. En intussen groeit je digitale stapel mail. Veel mensen bewaren hun hele mailgeschiedenis ‘voor de zekerheid’, zelfs van eerdere functies.


2. Een te gedetailleerde mappenstructuur

Een map per project, klant én onderwerp? Voor je het weet ben je meer aan het klikken dan aan het werk en verlies je snel het overzicht.


3. Geen vaste momenten om op te schonen

 Opruimen doe je “als je tijd hebt”… oftewel: nooit.


4. Inbox gebruiken als to-do lijst 

Een mail is geen taak. Als je hem laat staan als reminder, blijf je scrollen en uitstellen. Of je verliest ze uit zicht omdat ze niet meer op je scherm staan.


5. Dubbele archieven bijhouden

 Sommige mensen slaan mails ook nog eens op in Teams, SharePoint, of op hun harde schijf. Resultaat: onduidelijkheid over de ‘juiste versie’ of locatie.


6. Blind vertrouwen op de zoekfunctie

Zoekfuncties zijn krachtig, maar als je geen duidelijke indeling hebt, wordt zoeken graven. Zeker bij oudere mails.


6 tips die wél werken

1. Archiveer op hoofdlijnen

 Gebruik zo min mogelijk mappen en hou het bij hoofdonderwerpen die je snel kunt overzien (bijv. Klanten, Projecten, Administratie).


2. Behandel mails in één keer

 Lezen = beslissen. Archiveren, beantwoorden, verwijderen of plannen in je takenlijst. En dan: uit je inbox.. Plan het in je takenlijst, archiveer of verwijder.


3. Plan een maandelijkse opruimsessie

 Plan elke maand 15 minuten in om te schonen. Gooi overbodige mails en mailmappen weg, herstructureer waar nodig en check of je systeem nog werkt.


4. Gebruik regels en sneltoetsen

 Laat Outlook automatisch sorteren door het opstellen van regels. Bijvoorbeeld door je CC mail direct naar een CC map te sturen en kijk op je eigen tijd.


5. Wees kritisch op wat je bewaart

 Heb je deze mail écht nodig? Als de informatie ergens anders is vastgelegd (bijv. in Teams, Sharepoint of GoogleDrive), durf hem dan weg te gooien.


6. Eén plek voor archivering

 Kies bewust waar je je mails archiveert en communiceer dit ook met collega’s. Voorkom dat je eindeloos moet zoeken in verschillende systemen.

Een opgeruimde mailbox is geen doel op zich, maar wel een belangrijke voorwaarde voor rust in je werk. Maak er een gewoonte van — en ervaar zelf hoeveel energie het scheelt.

En, wat ga jij als eerste oppakken?

Hulp nodig bij het inrichten van jouw mailbox en mappenstructuur? Neem gerust contact op, we denken graag met je mee.

siok@tijenresultaat.nl

 siok@tijdenresultaat.nl





PEP ® is a registered trademark, owned and licensed by IBT Europe BV trading as PEP®
worldwide Europe.
Over de schrijver
Siok-Lian helpt jou alleen of jou en je team efficiënter te werken en zo productiever te worden. Dit doet ze vooral door jou moeite te laten besparen. De meeste tijdwinst valt te halen uit ander gedrag. Dit kan 'm in heel kleine gewoontes zitten, die een groot verschil kunnen maken. Laat haar jouw werkwijze zien, en ze weet precies waar tijd te winnen valt en hoe je dat kunt doen.. Eigenaar van de website www.sihbedrijfspsychologie.nl. Haar doel: Mensen weer rust en overzicht geven.
Reactie plaatsen