Page content

Fear Of Missing Out

FOMO

Fear of Missing Out. Dit betekent het onrustige gevoel dat mensen krijgen wanneer ze bang zijn om dingen te missen. We krijgen dagelijks honderden digitale berichten binnen, hoofdzakelijk via social media. Ons leven zonder telefoon of sociale media is niet meer denkbaar. Niet alleen zijn mensen niet meer in staat de telefoon weg te leggen, het lezen van al die berichten die anderen posten, meestal over een fantastische gebeurtenis, een geweldig feest of een grote overwinning geeft je al snel het gevoel; “Daar had ik bij kunnen zijn” of “Had ik dat nou maar niet afgezegd.”

Het gevoel an sich is niet nieuw, men heeft wel vaker het gevoel een verkeerde keuze te hebben gemaakt door niet te gaan naar een feestje, een borrel of een saaie receptie die achteraf helemaal leuk bleek te zijn. Maar sinds Facebook, Twitter, Instagram en WhatsApp kunnen we ineens echt zíen wat we missen in plaats van volgende dag te horen dat het een leuk feestje was (“Je hebt wel wat gemist hoor!”). En omdat meestal de positieve, leuke en fantastische dingen worden gedeeld en uitvergroot, lijkt het alsof jij een saai leven hebt, daar niksend op de bank.

Vaak wordt FOMO gerelateerd aan de generatie van de millenials, omdat zij zijn opgegroeid met een smartphone in de hand. Echter, de gevoeligheid voor FOMO is niet leeftijdsgebonden, zo blijkt uit onderzoek van Andrew Przybylski in 2013. Iedereen kan er last van hebben. Hoe minder gelukkig en hoe minder tevreden met het eigen leven, hoe meer last van FOMO. En hoe minder men het gevoel heeft controle over hun eigen leven te hebben, en hoe minder verbondenheid men voelt met anderen, hoe hoger zij scoren met FOMO. Zeker in vergelijking met mensen die heel laag scoren op FOMO. Gek genoeg zitten de mensen die hoog scoren op FOMO juist vaak op internet.

Wat de oorzaak is van FOMO is bang zijn voor spijt. Het is een vicieuze cirkel. Uit het onderzoek van Przybylski komt naar voren dat FOMO samenhangt met onzekerheid en ontevredenheid én met de drang steeds social media te checken. Dus de angst iets te missen, en als vervolgens blijkt dat je inderdaad iets gemist hebt, voel je weer spijt (“Had ik nou maar niet…”), want dan wordt weer bevestigd dat je iets gemist hebt. Zo wordt de onzekerheid over je sociale leven weer versterkt, en wordt het gevoel minder te hebben weer vergroot. “Comparison is the thief of joy”, zie Boeddha al eerder. Sociale vergelijking maakt mensen vaak niet gelukkiger, er lijkt altijd wel iemand beter af dan jij. Daarbij vergelijk je jezelf alleen maar met uiterlijke schijn.

De oplossing is logischerwijs te stoppen met vergelijken en te waarderen wat je hebt. Het is allereerst van belang de vicieuze cirkel te doorbreken door je social media gebruik eens flink aan banden te leggen. Keek je voorheen 10 keer per uur? Kijk nu maar eens twee keer per dag, op vaste tijden. En als je het gevoel van ontevredenheid weer voelt stijgen tijdens de twee keer per dag dat je kijkt, doe dan dit:

  1. Zodra je jezelf erop betrapt te focussen op wat je allemaal niet meemaakt, neem dan even afstand. Kijk eens naar wat je wél meemaakt. Wat is het voordeel van wat je op dit moment wél doet? Het je al gehoord van JOMO? Dit betekent JOY of Missing Out en is de tegenovergestelde beweging van FOMO. Misschien is het juist enorm rustgevend om lekker op de bank te hangen met Netflix. Waar je nu bent kun je helemaal jezelf zijn en hoef je helemaal niets. Hoe lekker is dat!
  2. Relativeer als je weer eens zo’n geweldige een post ziet. Plaats het in perspectief. Besef dat je 9 van de 10 keer een geïdealiseerd beeld uit iemands leven ziet. Dacht je soms dat het leven van die vriend of vriendin alleen maar hip en happening is? Dacht je dat zij nooit een offday hebben? Natuurlijk niet. Zij zijn ook maar mens. Maar niemand deelt een foto van zichzelf tijdens een offday.
  3. Kijk en waardeer eens vaker wat je hebt! Mensen hebben al snel de neiging dingen voor lief te nemen. Wat neem jij voor lief? Het dak boven je hoofd? Je familie, je vrienden, je hobby, je huisdieren, je werk, je vrijheid? En last but not least, je gezondheid? Maak eens een lijst, schrijf eens op waar je allemaal dankbaar voor bent. Het beste medicijn tegen FOMO is genieten, van het hier en nu.

En mocht je met deze 3 punten niet uit de voeten kunnen, probeer dan eens te achterhalen waar je echt ontevreden over bent. Staar je niet blind op wat ánderen bereikt hebben, maar kijk eens waar het er bij jouzelf nog aan schort. Toch die carrièreswitch maken? Toch die opleiding doen? Eindelijk eens beginnen aan vrijwilligerswerk? Misschien mist er iets in je leven (niet dat leuke feestje), iets was jou daadwerkelijk tevredener zou maken. Gebruik dan je FOMO als teken dat je in actie moet komen en te onderzoeken wat je daar aan kunt doen.

TED filmpje over FOMO https://www.youtube.com/watch?v=1mZAQC9djPE