Page content

Taken Managen op Mac én Windows

Taken Managen op Mac én Windows

Taken managen op Mac én Windows

Wij zullen af en toe ook blogs schrijven over efficiënt werken op een Mac.  Dit is het tweede artikel in deze reeks, eerder verscheen al Email efficiënt gebruiken in Apple Mail.

Stel, je werkt geregeld op een Mac maar de standaard door Apple meegeleverde Herinneringen app voldoet niet voor je. En van de takenfunctionaliteit in zoiets als Microsoft Outlook wordt je ook niet vrolijk. Het is een bekend probleem en in de App Store staan dan ook meer ToDo apps dan er vlooien zitten op een egel. Maar hoe bepaal je nu welke app voor jou het meest geschikt is?

Aanpak

Begin met je criteria scherp te stellen. We geven hieronder een voorbeeld van een set van 10 criteria waarmee je onderscheid kunt maken:

1. Stel, op je werk gebruik je Windows, maar mobiel en/of thuis gebruik je een Mac. Je wilt dus een ToDo app die je takenlijsten daartussen kan synchroniseren;

2. je maakt ook gebruik van een iPad en/of iPhone, en ook die moeten kunnen syncen;

3. je hebt steeds complexere projecten, die je goed en overzichtelijk in concrete acties en in tijdsplanningen moet kunnen omzetten;

4. importeren van email en andere files moet mogelijk zijn, met linkback naar de oorspronkelijke mail zodat je die direct kunt beantwoorden;

5. de app moet actief worden onderhouden door de maker en deugdelijke handleidingen hebben.

En voor projectmanagement:

6. Je wilt bij anderen uitgezette taken goed kunnen monitoren qua rollen, verantwoordelijkheden, planning, voortgang, reviews, deadlines, enzovoorts;

7. je wilt handige info over werkcontacten of teamleden in de app zelf ter beschikking hebben;

8. je hebt goede overzichtsweergaves nodig, bij voorkeur ook visueel;

9. misschien wil je zelfs toegangsrechten tot bepaalde informatie kunnen managen;

10. klassieke projectmanagement software is overkill, te complex en veel te duur.

De eerste twee criteria betekenen dat je een app nodig hebt die óf multiplatform óf webbased is. Daarmee vallen heel veel apps in de App store meteen af, waaronder hele bekende, zoals Omnifocus.

Het derde criterium heeft tot gevolg dat je een app wilt waarin je subprojecten en subtaken kunt  aanmaken. Dan vallen er ook veel kandidaten weg.

Criterium zes, zeven en acht betekenen dat je bepaalde managementtools nodig hebt. Ook daardoor kun je veel kandidaten wegstrepen.

Oplossing

Webbased takenmanagement is niet voor iedereen, maar voor wie dat wil zijn er goede mogelijkheden. Surf maar eens naar de website van Toodledo.

Een app die aan alle bovengenoemde criteria voldoet is Organize:Pro van Taskfabric. Er is ook een variant met wat minder uitgebreide managementtools, die heet Organize:Me.

Er zijn Organize apps beschikbaar voor Mac OS X, Windows, iOS én via je browser heb je toegang tot een webbased variant van Organize. Alle versies zijn erg krachtig, fraai en inzichtelijk vormgegeven, synchroniseren automatisch met elkaar en worden actief onderhouden.

Op de website van Taskfabric zijn demoversies, uitstekende handleidingen en tips te vinden.

En dan is er natuurlijk de vraag: als die Organize apps zo goed zijn, wat kosten ze dan? Nou, niet meer dan de usual suspects in het speelveld. Je betaalt in de Mac App store voor de Pro versie € 45,- , de Me versie is € 35,-.

Ze zijn het dubbel en dwars waard.

Comment Section

0 reacties op “Taken Managen op Mac én Windows

Plaats een reactie


*